تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟ راز مخفی کافئین، طعم و عطر قهوه خوب!

میوه قهوه
میوه قهوه

در این مقاله به بررسی و مقایسه قهوه عربیکا و روبوستا پرداخته ایم. شما با دانستن تفاوت این دو قهوه به راز مخفی طعم عطر و کافئین قهوه پی خواهید برد و می توانید طعم و کافئین قهوه را دقیقا مطابق سلیقه خود تنظیم کنید.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بیش از ۱۰۰ گونه گیاه قهوه در جهان وجود دارد اما دو نوع عربیکا و روبوستا مصرف کشاورزی و خوراکی دارند. این دو گونه بیش از ۹۵ درصد مصرف قهوه جهان را تشکیل می‌دهند. عربیکا و روبوستا شامل تعداد زیادی زیرگونه هستند. هر کدام از آنها ویژگی های متفاتی دارند. طعم، عطر و فواید آنها چیزی است که باید قبل از تهیه قهوه بدانیم.

قهوه عربیکا چیست؟

قهوه عربیکا از دانه های گونه عربیکا تهیه می‌شود. منشا گیاه عربیکا کشور اتیوپی است. این گیاه در مناطق مرتفع و خنک با ارتفاع بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا پرورش داده می‌شود.

امروزه این گیاه در کشور های زیادی وجود دارد. آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله مناظق مناسب برای پرورش این قهوه است. آمریکای لاتین حدود ۶۰ درصد قهوه جهان را تولید می‌کند و عمده این تولید قهوه عربیکا است.

 

قهوه عربیکا نسبت به روبوستا کیفیت بیشتری دارد. قهوه عربیکا نسبت به روبوستا عطر و طعم ملایم و پیچیده تر، با تلخی کم و شیرین تر دارد. همچنین قهوه عربیکا عطر و طعمی با نوت های میوه ای، آجیلی و شکلاتی دارد. ترشی قهوه عربیکا بیشتر از روبوستا است و میزان اسیدی بودن آن بیشتر است. علاوه بر این، گونه عربیکا تلخی کمتری نسبت به روبوستا دارد و برخی از انواع آن اصلا تلخ نیستند.

اگر قصد دارید این قهوه دوست داشتنی را امتحان کنید می‌توانید به بخش خرید قهوه عربیکا در فروشگاه زیگ زاگ مراجعه کنید. در این بخش انواع قهوه عربیکا از جمله سانتوس برزیل، یرگاشف اتیوپی و … به همراه قیمت موجود است.

کافئین قهوه عربیکا نصف روبوستا است. هرچند همچنان می تواند بسیار بیشتر از سایر نوشیدنی ها مثل چای و حتی نوشابه انرژی زا باشد. قهوه عربیکا حدود ۱ تا ۱.۵ درصد کافئین دارد. به عبارتی هر گرم پودر قهوه خشک عربیکا حدود ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم کافئین دارد.

جالب است بدانید یک قوطی نوشابه انرژی زا حاوی ۸۰ میلی گرم کافئین است. پس تنها یک قاشق غذاخوری از پودر این قهوه (۷ گرم) می‌تواند بیشتر از یک نوشیدنی انرژی زا به شما انرژی بدهد.

شکل دانه های این گونه تخم مرغی شکل و تخت است و دانه ها قبل از رست و برشته شدن رنگ سبز تیره دارند.

تاریخچه کوتاه عربیکا

قهوه عربیکا تاریخ غنی و طولانی دارد. در قرن ۹ بعد از میلاد مسیح، چوپان اتیوپیایی متوجه شد که حیوانات گله او وقتی دانه های قرمز درخت خاصی را می خورند پر انرژی و فعال تر می شوند. او از آن دانه ها خورد و متوجه شد که او هم سرحال و پر انرژی شده است.

او این کشف را با زاهدی به اشتراک گذاشت. زاهد سعی کرد که از میوه های قرمز رنگ یک نوشیدنی تهیه کند که او را هنگام عبادت سرحال نگه دارد. و این گونه برای اولین بار نوشیدنی قهوه تهیه شد.

قهوه عربیکا از اتیوپی و یمن به سراسر جهان برده شد. اولین قهوه خانه جهان در سال ۱۵۵۴ در استانبول افتتاح شد. زمان زیادی نگذشت که قهوه در اروپا و آمریکا نیز محبوب شد.

اولین مزارع قهوه جهان در یمن، هند، اندونزی، برزیل و کلمبیا تاسیس شدند. امروزه زیرگونه های مختلفی از این گیاه در مناطق مختلف جهان کشت می شود که برخی از محبوب ترین های آنها در زیر آمده است.

مزرعه قهوه عربیکا
مزرعه قهوه عربیکا

زیرگونه های محبوب عربیکا

  • تیپیکا (Typica): تیپیکا قدیمی ترین و اصیل گونه کشت شده قهوه در جهان است. این گونه اولین بار در اتیوپی پیدا شد. طعم ملایم و متعادل ویژگی اصلی این زیر گونه است.
  • بوربن (Bourbon): بوربن نوعی تیپیکای اصلاح شده با باردهی بیشتر است. بوربن شیرین تر از تیپیکا و با عطر و طعم میوه ای است.
  • کونا (Kona): کونا زیرگونه ای نایاب است که تنها در خاک آتشفشانی هاوایی کشت می‌شود. عطر و طعم کونا بسیار غنی است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • کاتورا (Caturra): کاتورا نوعی بوربن اصلاح شده است که در ارتفاع بالا رشد می‌کند و ترشی بالایی دارد.
  • پاکامارا (Pacamara): پاکامارا حاصل ترکیب دو نژاد متفاوت عربیکا است. این زیرگونه دانه های بزرگی تولید می‌کند و عطر گلی و دارچینی دارد.
  • ویلالوبوس (Villalobos): ویلالوبوس نوعی تیپیکا است که به صورت طبیعی جهش پیدا کرده و در کاستاریکا پرورش داده می‌شود. عطر و طعم این زیرگونه آجیلی و شکلاتی است.

قهوه روبوستا چیست؟

قهوه روبوستا از دانه های گیاه قهوه روبوستا تهیه می‌شود. روبوستا عمدتا در ارتفاع زیر ۱۰۰۰ متر و در مناطق گرمسیری کشت می‌شود.

این گونه از آفریقا به آسیا برده شده است. حدود ۴۰ درصد قهوه تولید شده در جهان روبوستا است. با وجود کیفیت پایین تر نسبت به عربیکا، روبوستا همچنان محبوبیت خاص خود را دارد.

روبوستا به دلیل مقاومت به آفات و پروش راحت تر و همچنین رشد سریع تر مورد توجه کشاورزان قرار دارد. قیمت دانه های روبوستا بسیار پایین تر از عربیکا است.

روبوستا ۲ برابر گونه عربیکا کافئین دارد. کافئین روبوستا حدود ۲ تا ۲.۵ درصد است. به عبارت بهتر هر گرم پودر قهوه روبوستا ۲۰ تا ۲۵ میلی گرم کافئین دارد. تلخی روبوستا نسبت به عربیکا بیشتر است.

از دانه های روبوستا به علت قیمت پایین تر برای تولید قهوه فوری و همچنین برای ترکیب با عربیکا برای کاهش قیمت استفاده می شود. اگر چه این قهوه قیمت کمتری نسبت به عربیکا دارد اما همچنان استفاده مخصوص به خود و کاربرد خود را دارد. اگر قصد امتحان کردن و خرید قهوه روبوستا را دارید می‌توانید برای دریافت قیمت و خریداری به بخش خرید قهوه روبوستا در سایت فروشگاه اینترنتی قهوه زیگ زاگ مراجعه نمایید.

عطر و طعم قهوه روبوستا شدید تر و قوی تر از عربیکا است و تلخی زیادی دارد. ته مزه های چوبی و دودی و همچنین شکلات تلخ در این قهوه مشخص است و بر خلاف عربیکا ترشی و بوی میوه ای ندارد. 

عموما کیفیت دانه های روبوستا از عربیکا کمتر است و قیمت پایین تری نسبت به قهوه عربیکا دارد.

شکل دانه های روبوستا بیضی و گرد است. دانه رست و برشته نشده روبوستا رنگ سبز روشن دارند.

روبوستا تاریخ کوتاه تری نسبت به عربیکا دارد. روبوستا برای اولین بار در سال ۱۸۹۸ در کونگو توسط گیاه شناس بلژیکی به نام امیل لورانت کشف شد.

گیاه روبوستا به نقاط دیگر جهان برده شد و به عنوان جایگزینی مقاوم تر و ارزان تر برای عربیکا معرفی شد. این گیاه دماهای بالاتر را به راحتی تحمل می‌کند و در ارتفاع پایین به خوبی رشد می‌کند.

نقشه کشت قهوه در جهان

زیرگونه های محبوب روبوستا

  • S 795: این زیرگونه ترکیبی از نژاد لیبریکا و نژاد قدیمی روبوستا است که به صورت وحشی در هند و اندونزی رشد می‌کند. طعم این زیرگونه مانند طعم شکلات تلخ است.
  • ناندا (Nganda): زیر گونه ناندا در کنگو رشد می کند و عطر و طعمی چوبی و خاکی دارد.
  • کویلو (Kouilou): این زیر گونه با طعم آجیلی و کاراملی بیشتر در مزارع ساحل عاج پرورش داده می شود.
  • کانیلون (Conilon): زیر گونه کانیلون همان قهوه روبوستای تولید برزیل است. این نوع روبوستا اسیدیته بیشتری نسبت به سایر قهوه های روبوستا دارد. طعم کانیلون میوه ای و گلی است.

چگونه بین قهوه عربیکا و روبوستا انتخاب کنیم؟ راز طلایی انتخاب قهوه دلپذیر!

انتخاب بین قهوه عربیکا و روبوستا به سه عامل ترجیح شخصی، هزینه و روش آماده سازی بستگی دارد. در زیر نکاتی برای انتخاب بین این دو نوع قهوه آورده شده است:

  • اگر شما قهوه ای ملایم با تلخی کم و عطر و طعم دلچسب نیاز دارید، عربیکا انتخاب مناسب شما است. دانه های عربیکا برای قهوه های دمی، فرانسه، فرنچ پرس و سرد دم ایده آل هستند. قهوه حاصل از عربیکا را می توان بدون ترکیب با شیر یا شکر به راحتی نوشید. گونه های با ترشی کمتر از این گونه برای اسپرسو نیز مناسب هستند و تجربه ای بی نظیر خلق می کنند. قهوه عربیکا به علت کافئین کمتر شما را دچار اضطراب و تپش قلب نمی کند. قهوه عربیکا کرما یا فوم روی اسپرسو را ماندگار و مخملی می کند.
  • اگر به دنبال قهوه ای تلخ، قوی و انرژی بخش و با کافئین بالا هستید، روبوستا را انتخاب کنید. قهوه های روبوستا عضو اصلی قهوه های فوری و کارخانه ای هستند. همچنین قهوه ترک با روبوستا تهیه می شود. قهوه روبوستا حجم کرمای روی اسپرسو را بیشتر می کند. اسپرسوی قهوه روبوستا کاملا بدون ترشی و با تلخی زیاد است.
  • اگر به دنبال ترکیبی متعادل از ویژگی های گفته شده هستید، بهتر است قهوه ها را ترکیب کنید. قهوه های ترکیبی مقرون به صرفه تر از قهوه های عربیکا هستند. همچنین با ترکیب قهوه ها میزان کافئین آنها تنظیم می شود. مخلوط کردن قهوه ها طعم ها را متعادل می کند و حتی طعم و عطر جدید خلق می کند. به عنوان مثال قهوه های 50 50 عربیکا و روبوستا تلخی بسیار کمتری نسبت به روبوستا دارند اما مانند قهوه های عربیکا ترش نیستن.

نحوه تشخیص قهوه عربیکا از روبوستا

اگر چه تشخیص عربیکا از روبوستا از روی ظاهر کار ساده ای نیست اما در زیر برخی از تفاوت های این دو گونه آورده شده است:

  • شکل کلی دانه ها: عربیکا تخم مرغی شکل است اما دانه های روبوستا گرد و منحنی هستند.
  • شکل خط وسط دانه: خط وسط دانه های عربیکا نسبت به روبوستا انحنای بیشتری دارد.
  • ارتفاع لبه های خط وسط دانه: در گونه عربیکا خط وسط عمیق نیست و لبه های خط صاف هستند اما درگونه روبوستا این خط عمیق و لبه ها بالا آمده اند.
  • رنگ خط وسط: رنگ خط وسط دانه در عربیکا روشن است اما در روبوستا تیره رنگ است.
دانه های قهوه عربیکا و روبوستا
دانه های قهوه عربیکا و روبوستا

شما می‌توانید ترکیب های مختلف از نژاد های متفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را از فروشگاه اینترنتی قهوه زیگ زاگ خریداری کنید. اگر عطر و طعم قهوه برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است دانه ها را به شکل آسیاب نشده خریداری کنید و هنگام مصرف به مقدار نیاز آسیاب کنید.

فواید قهوه برای سلامتی چیست؟

  • نوشیدن قهوه باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن می شود. قهوه از بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون و انواع سرطان جلوگیری می کند. این خاصیت به علت وجود آنتی اکسیدان ها و همچنین مواد ضد التهاب در دانه های قهوه است.
  • کافئین موجود در قهوه باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. افزایش متابولیسم کمک که به کاهش وزن و مدیریت وزن می کند. قهوه علاوه بر افزایش متابولیسم باعث کاهش اشتها نیز می شود که این موضوع می تـواند کمک به کاهش پرخوری کند.
  • قهوه باعث بهبود عملکرد مغز شما می شود. کافئین موجود در قهوه قهوه باعث بهبود حافظه، افزایش تمرکز، بهبود خلق و خو و همچنین افزایش هوشیاری می شود. علت این خاصیت مهار کردن گیرنده های آدنوسین در مغز به وسیله کافئین است.
  • قهوه حاوی مواد معدنی و ویتامین است. قهوه دارای ویتامین ها و مواد معدنی مانند ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، منگنز و پتاسیوم است. این مواد برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند.

نوشیدن بیش از اندازه قهوه می تواند باعث مشکلاتی در بدن شود. کافئین بیش از حد باعث سرگیجه، اضطراب، کم آبی و مشکلات معده می شود. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است بیشتر از ۴ وعده قهوه در روز مصرف نکنید و همچنین با شکم خالی و در ساعات پایانی روز از مصرف قهوه خود داری کنید. اگر مایل به نوشیدن قهوه زیاد هستید قهوه های عربیکا به علت کافئین کمتر برای این کار مناسب تر هستند.

یک فنجان قهوه

سخن پایانی

عربیکا و روبوستا دو نژاد اصلی قهوه هستند. این دو نژاد در عطر و طعم، کیفیت و قیمت تفاوت زیادی دارند.طعم قهوه عربیکا ملایم، دلپذیر و پیچیده است. در حالی که طعم قهوه روبوستا قوی و تلخ است. شما می توانید بین قهوه های عربیکا و روبوستای خالص یا ترکیبی از آنها با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. 

نوشیدن متعادل قهوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اگرچه زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ناراحتی شما شود. به یاد داشته باشید مهم ترین نکته در نوشیدن قهوه، لذت بردن از آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ارسال اول رایگان با کد تخفیف: happyzz

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
0 علاقه مندی ها
0 موارد سبد خرید
حساب کاربری من