چگونه بهترین قهوه اسپرسو را انتخاب کنیم؟

دستگاه اسپرسو در حال عصاره گیری

اسپرسو قهوه تلخ و دوست داشتنی است که طرفداران زیادی دارد. مصرف اسپرسو علاوه بر کافی شاپ ها در خانه ها نیز رواج یافته است. امروزه می‌توان دستگاه های اسپرسو ساز خانگی را با قیمت بسیار مناسب تهیه و به سادگی استفاده کرد.

در این مقاله سعی کرده ایم نکات مهم در خرید قهوه اسپرسو و  بهترین نوع دان قهوه برای این نوشیدنی دوست داشتنی را به شما معرفی کنیم.

اسپرسو چیست؟

اسپرسو نوع خاصی از عصاره گیری قهوه تحت فشار بالا است که طرفداران زیادی دارد. برای تهیه اسپرسو آب داغ با فشار بالا از روی پودر قهوه عبور می‌کند. نتیجه این کار عصاره قهوه غلیط به همراه فوم یا کف روی آن است. کف روی اسپرسو کرما نام دارد. افراد زیادی به دنبال اسپرسو با کرمای زیاد هستند. در ادامه این مقاله راه های افزایش کرمای قهوه آورده شده است.

اسپرسو پایه انواع نوشدنی های دیگر مانند آمریکانو، لاته، موکا و … است. این نوشیدنی ها با افزودن مواد مختلف مثل آب، شیر، کف شیر و کاکائو به اسپرسو به دست می آیند.

ویژگی های اصلی اسپرسو

اسپرسو با طعم و عطر خاص خود طرفداران بسیاری در دنیا دارد اما چه چیزی باعث خاص شدن قهوه اسپرسو می شود؟

در زیر ۷ ویژگی مهم که باعث خاص شدن این نوشیدنی می‌شود آورده شده است:

  • میزان رست (برشتگی): معمولا دانه های قهوه اسپرسو تیره تر از سایر انواع قهوه رست می شوند. رست تیره به قوی تر شدن عطر و طعم این نوشیدنی کمک می کند.

  • ترکیب دانه های مختلف قهوه: در اغلب موارد قهوه اسپرسو حاصل ترکیب دانه های مختلف قهوه از کشورها و نژادهای متفاوت است. هدف از این کار بهبود ویژگی های قهوه برای تهیه اسپرسو است.

  • فشار دستگاه هنگام عصاره گیری: قهوه اسپرسو نتیجه عبور آب با فشار بالا از داخل پودر قهوه است. فشار بالا باعث غلیظ تر شدن و افزایش عطر و طعم قهوه نهایی می شود.

  • کرما (کف روی قهوه): فشار بالا هنگام عصاره گیری از قهوه باعث ایجاد کف غلیظ روی آن می شود. معمولا کف غلیظ و زیاد روی اسپرسو نشانه کیفیت آن است و حس و طعم خامه ای به اسپرسو می دهد.

  • عطر و طعم: به طور معمول یک اسپرسو خوب طعم آجیلی، شکلاتی و تلخ دارد. فشار زیاد دستگاه و نوع قهوه مورد استفاده عطر و طعم اسپرسو را تغییر می دهد.

  • ترشی: بیشتر افراد ترشی اسپرسو را دوست ندارند. به همین علت معمولا از قهوه های ترش مزه در قهوه اسپرسو استفاده نمی شود.

  • کافئین: خیلی از افراد به علت کافئین بالای اسپرسو آن را مصرف می کنند. اما باید توجه داشت این قهوه دوست داشتنی ممکن است بر حسب دانه های مورد استفاده کافئین کمی داشته باشد.

آسیاب کردن قهوه

یکی از مسائل مورد بحث در مورد قهوه اسپرسو میزان آسیاب دانه های قهوه است. میزان آسیاب تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می کند. همچنین درجه آسیاب قهوه روی ویژگی های اسپرسو تاثیر می گذارد.

بهترین زمان آسیاب کردن قهوه اسپرسو

بهترین زمان آسیاب دانه های قهوه برای تهیه اسپرسو درست قبل از تهیه آن است. دانه های قهوه وقتی به صورت آسیاب شده نگه داری شوند عطر و طعم خود را با سرعت بیشتری از دست می دهند و همچنین بوی محیط را به خود جذب می کنند.

برای این کار می توان از آسیاب دستی قهوه استفاده کرد. استفاده از آسیاب دستی ممکن است برای برخی از افراد دشوار باشد. راه حل استفاده از آسیاب برقی مخصوص قهوه است. آسیاب برقی قهوه قیمت بالاتری نسبت به آسیاب دستی دارد، اما نتیجه سرمایه گذاری و خرید آن راحتی بیشتر و قهوه با کیفیت است.

در بازار قهوه های کارخانه ای آسیاب شده وجود دارند، اما قهوه آسیاب شده بهترین برند های قهوه جهان نیز کیفیت دان قهوه تازه آسیاب شده را ندارد. به همین علت است که کافه های خوب قهوه آسیاب نشده بدون بسته بندی را به قهوه آسیاب شده از برند های معروف ترجیح می دهد.

درجه آسیاب

درجه آسیاب عامل بسیار مهمی در خروجی کار دستگاه اسپرسو ساز است. همانطور که گفتیم دستگاه اسپرسو ساز با آب تحت فشار کار می کند. اگر درجه آسیاب قهوه به اندازه کافی ریز نباشد فشار داخل دستگاه نمی تواند به حد مطلوب برسد. نتیجه قهوه با آسیاب درشت آبکی و با کرمای کم خواهد بود. از طرفی اگر آسیاب قهوه بیش از حد ریز باشد آب قادر به عبور از بین پودر قهوه نخواهد بود و خروجی نامطلوب خواهد شد.

دستگاه های نیمه صنعتی و صنعتی اسپرسو فشار بیشتری نسبت به دستگاه های خانگی دارند. پس بهتر است آسیاب قهوه برای دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی ریز تر باشد. فشار دستگاه هنگام تهیه اسپرسو و همچنین کرمای خروجی راهنمای خوبی برای تنظیم درجه آسیاب شما هستند.

قهوه اسپرسو آسیاب شده

کرما

کیفیت، حجم و غلظت کرمای اسپرسو یا همان کف روی آن به چند عامل بستگی دارد.

  • مدت زمان آسیاب: اگر از زمانی که قهوه را آسیاب کرده اید زمان زیادی (حتی ۱۰ ساعت) گذشته باشد نباید توقع کرما داشته باشید.

  • نژاد قهوه: به طور کلی قهوه های نژاد روبوستا کرمای بهتری نسبت به عربیکا دارند.

  • نوع قهوه: در یک نژاد خاص مثلا عربیکا بعضی از قهوه ها کرمای بهتری نسبت به سایر قهوه ها دارند. مثلا قهوه سانتوس برزیل از قهوه اتیوپی کرمای بهتری تولید می‌کند.

  • رست قهوه: هر چه درجه رست تیره تر باشد کرمای قهوه بیشتر می‌شود.

  • درجه آسیاب: اگر قهوه شما به اندازه کافی ریز نباشد انتظار کرمای زیادی روی اسپرسو خود نداشته داشته باشید.

  • فشار دستگاه: هر چه فشار دستگاه بیشتر باشد کرمای تولید شده بیشتر می‌شود. توجه کنید برای استفاده حداکثری از فشار دستگاه، پورتافیلتر باید به درستی پر شده باشد و آسیاب به اندازه کافی ریز باشد.

کرمای اسپرسو بر حسب زمان آسیاب قهوه

انواع قهوه برای اسپرسو

برای تهیه اسپرسو می توان از انواع قهوه ها استفاده کرد. قهوه به طور کلی به دو نژاد اصلی روبوستا و عربیکا تقسیم می‌شود. نکته مهم این است که در یک نژاد، قهوه های بسیار متفاوتی وجود دارند و انتخاب قهوه مناسب کار ساده ای نخواهد بود. برای رسیدن به عطر و طعم مطلوب، قهوه های مختلف را با یکدیگر ترکیب می کنند.

ترکیب قهوه ها باعث متعادل شدن ویژگی های آن ها می شود و خروجی یک اسپرسوی مطلوب خواهد بود.

عربیکا

قهوه های عربیکا دارای عطر و طعم پیچیده ولی با شدت متوسط هستند. کافئین این قهوه ها نصف قهوه های روبوستا است. قهوه های عربیکا حدود ۱۲ میلی گرم کافئین در هر گرم پودر قهوه دارند. بسیاری از قهوه های خانواده عربیکا ترشی متوسط تا زیادی دارند و  به تنهایی برای اسپرسو مناسب نیستند، اما برخی از گونه های آمریکایی ترشی و تلخی اندکی دارند و برای اسپرسوی ملایم مناسب هستند.

روبوستا

قهوه های روبوستا دارای عطر و طعم ساده و با شدت زیاد هستند. قهوه های روبوستا کافئین زیادی دارند. قهوه های روبوستا حدود ۲۲ میلی گرم کافئین در هر گرم پودر قهوه دارند. بسیاری از قهوه های خانواده روبوستا تلخی زیادی دارند و تقریبا ترش مزه نیستند. این قهوه ها گزینه مناسبی برای اسپرسوی قوی و سنگین هستند اما اسپرسو با روبوستای زیاد در برخی از افراد باعث ایجاد تپش قلب و اضطراب می‌شود. این اتفاق به علت کافئین بالای این نوع قهوه می افتد.

قهوه های ترکیبی

اکثر افراد همزمان انتظار چند ویژگی متفاوت از اسپرسو دارند. پاسخ به این مساله قهوه های ترکیبی است. این قهوه ها می توانند ترکیب چند نوع عربیکا، ترکیب چند نوع روبوستا یا ترکیب قهوه های عربیکا و روبوستا به نسبت های مختلف باشند. شما می توانید برای خرید بهترین قهوه های ترکیبی برای اسپرسو به بخش فروشگاه زیگ زاگ مراجعه کنید. زیگ زاگ طیف وسیعی از قهوه با عطر و طعم های متفاوت را برای شما آماده کرده است.

بهترین درجه رست (برشتگی) برای اسپرسو

در بین قهوه دوستان در مورد میزان رست قهوه اسپرسو اختلاف نظر وجود دارد. البته که این اختلاف نظر طبیعی است. هر فرد بسته به سلیقه و نیاز خود رست متفاوتی را ترجیح می‌دهد. به طور معمول اکثر افراد رست مدیم دارک و دارک را برای اسپرسو ترجیح می‌دهند.

آیا رست های دارک (تیره) برای اسپرسو مناسب هستند؟

همانطور که گفتیم بیشتر افراد رست تیره را برای اسپرسو ترجیح می‌دهند. این رست باعث تقویت طعم اسپرسو و تلخ تر شدن آن می‌شود. اسپرسو با رست تیره در ترکیب با شیر برای تهیه نوشدنی هایی مثل لاته و کاپوچینو نتیجه بهتری می‌دهد. رست های تیره با وجود تفاوت در سرمنشا قهوه استفاده شده طعم تقریبا یکسانی دارند. با این وجود اکثر افراد رست تیره را ترجیح می‌دهند.

با تیره تر شدن قهوه در هنگام برشته کاری، قهوه روغنی تر و چرب تر می‌شود. این مساله ممکن است باعث سخت تر شدت آسیاب کردن قهوه برای برخی از دستگاه ها شود. اگر از آسیاب خوبی استفاده می‌کنید جای نگرانی وجود ندارد. اما ممکن است بعضی آسیاب ها، قهوه های روغنی را خوب آسیاب نکنند.

آیا می‌توان از رست لایت (روشن) برای اسپرسو استفاده کرد؟

بله! قهوه های با رست روشن خصوصیات مربوط به نژاد و محل کشت خود را بیشتر حفظ می‌کنند. نتیجه استفاده از رست روشن اسپرسویی با پیچیدگی عطری و طعمی بیشتر است. برخی از افراد این نوع اسپرسو را ترجیح می‌دهند.

درجه های رست متفاوت قهوه

قهوه ترکیبی برای اسپرسو بهتر است یا قهوه تک خاستگاه؟

احتمالا تا الان متوجه شده اید که دان قهوه ای تحت عنوان قهوه اسپرسو وجود ندارد. قهوه اسپرسو نیز مانند سایر قهوه ها می‌تواند از نژاد ها و کشور های مختلف انتخاب شود.
قهوه تک خاستگاه (متعلق به یک منطقه و نژاد) می‌تواند برای تهیه اسپرسو مورد استفاده قرار بگیرد. اما اکثر تهیه کنندگان حرفه ای قهوه ترجیح می‌دهند از ترکیب چند نوع قهوه به بهترین ترکیب برای اسپرسو برسند. اکثر مواقع با ترکیب دانه های قهوه خروجی کار بهتر می‌شود. با این وجود امتحان کردن قهوه های تک خاستگاه نیز تجربه جالبی برای قهوه دوستان است.

چگونه دان قهوه مناسب اسپرسو را انتخاب کنیم؟

مهم ترین نکته در انتخاب اسپرسو سلیقه شماست. بهترین قهوه برای شما قهوه ای است که آن را دوست دارید.

  • اگر شما از طعم قهوه های دمی و طعم و کاراکتر مربوط به قهوه ای خاص لذت می‌برید بهتر است از رست های لایت استفاده کنید. رست های روشن طعم اصیل قهوه را حفظ می‌کنند. این رست ها ترشی و طعم های بیشتری را حفظ می‌کنند.

  • اگر از ترشی قهوه خوشتان نمی‌آید بهتر است سراغ قهوه های دارک و با روبوستای بیشتر بروید.

  • اگر دقیقا نمی‌دانید چه چیزی مناسب شماست بهتر است از قهوه های ۵۰ درصد روبوستا با ترشی کم استفاده کنید.

  • اگر به کافئین حساس هستید و دچار تپش قلب یا اضطراب می شود از قهوه های ۱۰۰٪ عربیکا مخصوص اسپرسو استفاده کنید.

نکاتی که باید در انتخاب دان قهوه مد نظر داشت

حتما هنگام خرید اسپرسو صرف نظر از نوع قهوه ای که می‌خرید به این نکات توجه کنید:

  • حتما قهوه تازه خریداری کنید.

  • از خرید حجم زیاد قهوه خودداری کنید. زیرا ماندن قهوه از کیفیت آن کم می‌کند.

  • از خرید قهوه های درجه دو و سه خودداری کنید.

  • به جای خرید پودر قهوه، دان کامل بخرید و هنگام مصرف آسیاب کنید.

  • قهوه های بی نام و نشان احتمالا قهوه های بی کیفیتی هستند.

  • ترکیب های با عربیکای بیشتر کیفیت بیشتری دارند.

نکته ای در مورد ترکیب قهوه روبوستا و عربیکا

اگر قصد دارید اسپرسو را به تنهایی و بدون افزودنی میل کنید بهتر است سراغ ترکیب هایی با عربیکای بالا و حتی ۱۰۰٪ عربیکا بروید. اگر قصد شما از خرید اسپرسو تهیه نوشیدنی های بر پایه قهوه و شیر است، قهوه های با روبوستای بیشتر نتیجه بهتری می‌دهند. در پایان قهوه های ‌۱۰۰٪ روبوستا مناسب همه نیستند. پس مطمئن باشید به کافئین حساس نیستید و از طعم تند و تلخ روبوستای خالص لذت می برید.

سخن پایانی

قهوه اسپرسو یک قهوه مخصوص نیست! هر فرد با توجه به سلیقه و نیاز خود ممکن است نوع خاصی از قهوه را ترجیح دهد. چیزی که در همه قهوه ها مهم است تازه بودن و سالم بودن دان قهوه است. هر چند بیشتر افراد اسپرسو دارک و تلخ را ترجیح می دهند اما قهوه های کمتر تلخ و ترش هم طرفداران خاص خود را دارند.
شما می توانید طیف وسیعی از قهوه ها را در فروشگاه قهوه زیگ زاگ خریداری و امتحان کنید. نکته مهم این است که محدود به دسته بندی ها نشوید و با استفاده از فیلتر های فروشگاه به طور دقیق بهترین قهوه برای نیاز خود را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ارسال اول رایگان با کد تخفیف: happyzz

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
0 علاقه مندی ها
0 موارد سبد خرید
حساب کاربری من