تفاوت قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و قهوه ترک چیست؟

انواع دانه و پودر قهوه
انواع دانه و پودر قهوه

قهوه محبوب ترین نوشیدنی در در جهان است و به روش های مختلف دم آوری می شود. این روش ها شامل، قهوه ترک، قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو، دله عربی، و سایر روش های دمی مثل وی 60 و کمکس است. هر کدام از این روش ها قهوه مخصوص به خود، آسیاب مناسب و دم کردن مخصوص به خود را دارند. ما در این مقاله به سه تا از پرطرفدار ترین روش های آماده سازی قهوه می پردازیم.
قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو و قهوه ترک در واقع سه روش متفاوت برای تهیه قهوه از دانه های آسیاب شده قهوه هستند. تفاوت این سه روش بیشتر به ابزار دم کردن، درجه آسیاب و زمان دم کردن قهوه بر می گردد.  نوع دانه قهوه نیز برای هر روش حائز اهمیت است.

در این مقاله به ترتیب تفاوت کلی این سه نوع قهوه، تاریخچه کوتاه هر کدام، تفاوت عطر و طعم قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و قهوه ترک و نوع قهوه مورد نیاز برای این سه نوع قهوه و در آخر مقایسه کافئین قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه و قهوه ترک آورده شده است.

با ما همراه باشید.

قهوه فرانسه چیست و خرید قهوه فرانسه

قهوه فرانسه به کمک لیوان فرنچ پرس تهیه می شود. لیوان فرنچ پرس یک ظرف شیشه ای یا فلزی به همراه یک پیستون روی درب آن است. در انتهای پیستون یک فیلتر فلزی دائمی جهت جدا کردن تفاله قهوه گذاشته شده است. 

قهوه فرانسه باید درشت آسیاب شده باشد. برای تهیه قهوه فرانسه پودر قهوه را داخل لیوان می ریزم. سپس آب جوش روی آن ریخته و 4 دقیقه صبر می کنیم. در انتها فیلتر را به پایین فشار می دهیم و قهوه فرانسه ما آماده نوشیدن است.

برای تهیه قهوه فرانسه می توان از انواع دان و پودر قهوه استفاده کرد. فروشگاه قهوه زیگ زاگ بهترین انواع قهوه مناسب برای فرانسه را به صورت تازه آسیاب به مشتریان خود ارائه می دهد. هنگام خرید قهوه فرانسه باید مواردی را در نظر داشت. نوع دانه قهوه، عربیکا یا روبوستا بودن، تلخی و ترشی و… از جمله این موارد است. این نکات در ادامه آمده است.

قهوه اسپرسو چیست و خرید قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو به کمک دستگاه پیچیده و گران قیمت اسپرسو ساز تهیه می شود. قهوه اسپرسو باید به خوبی و ریز آسیاب شده باشد ( کمی درشت تر از قهوه ترک). 

برای تهیه اسپرسو ابتدا باید قهوه را در محفظه فلزی به اسم پرتافیلتر ریخت و سپس به دستگاه اسپرسو متصل کرد. در این مرحله اسپرسوساز آب داغ با فشار خیلی بالا را از داخل پودر قهوه عبور می دهد. نتیجه قهوه غلیظ و با حجم کم است که روی آن را یک لایه کف پوشانده است. به این لایه کف کرما گفته می شود که نشان دهنده کیفیت اسپرسو است.

برای انتخاب پودر و دان قهوه اسپرسو ایده آل گزینه های زیادی وجود دارد. بهتر است خرید قهوه اسپرسو را به صورت آنلاین و تازه از فروشگاه قهوه زیگ زاگ انجام دهید. با خرید قهوه اسپرسو از فروشگاه تخصصی قهوه زیگ زاگ خیالتان از بابت کیفیت و قیمت راحت خواهد بود. 

اسپرسوساز
اسپرسوساز

قهوه ترک چیست و خرید قهوه ترک

قهوه ترک سنتی ترین روش تهیه قهوه در جهان است. مهم ترین ویژگی قهوه ترک آسیاب بسیار ریز و آرد مانند دانه های قهوه است.

برای تهیه اسپرسو ابتدا باید پودر قهوه ترک را در ظرف مخصوص (جذوه، دله عربی یا قهوه جوش ارمنی) ریخت و سپس بعد از افزودن آب روی شعله ملایم قرار داد. دقیققا قبل از  به جوش آمدن قهوه باید آن را از روی شعله برداشت و در فنجان ریخت.

شما می‌توانید برای خرید قهوه ترک مطابق با سلیقه خود و میزان تلخی و کافئین دلخواه به فروشگاه اینترنتی قهوه زیگ زاگ مراجعه کنید و به صورت آنلاین قهوه ترک مد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. از پودر قهوه ترک برای تهیه دله عربی، قهوه یزدی و قهوه ارمنی نیز استفاده می شود.

تاریخچه قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و قهوه ترک

تاریخچه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه توسط لیوان فرنچ پرس تهیه می‌شود. این لیوان تحت عنوان هایی مثل کافه پرس، لیوان پیستونی و حتی دمنوش ساز نیز به فروش می‌رسد. سرمنشا فرنچ پرس نا مشخص است، اما بعضی از منابع ذکر کرده اند که لیوان فرنچ پرس توسط فردی فرانسوی به نام مایر در سال ۱۸۵۰ اختراع شد. با این وجود ثبت اختراع این وسیله اولین برای توسط آتیلو کالیمانی ایتالیایی در سال ۱۹۲۹ انجام شد. 

فرنچ پرس در سال ۱۹۵۰ میلادی در فرانسه بسیار محبوب شد. علت این محبوبیت شرکت هایی بودند که تبلیغات گسترده برای استفاده از این وسیله انجام دادند. امروزه قهوه فرانسه یکی از محبوب ترین روش های تهیه قهوه در خانه است. این وسیله در اروپا بیشترین طرفدار را دارد.

تاریخچه قهوه اسپرسو

در مورد ریشه لغت اسپرسو دو داستان مختلف وجود دارد. در برخی منابع ذکر شده که ریشه اسپرسو کلمه اکسپرس به معنی ویژه و خاص است و در برخی دیگر ذکر شده که اسپرسو به معنی پرس کردن و فشار دادن است. 

اولین اسپرسوساز توسط مهندس ایتالیایی به نام آنجلو موریوندو در سال ۱۸۸۴ ساخته شد. دستگاه او به کمک فشار بخار، آب داغ را از بین دانه های قهوه عبور می‌داد و عصاره آن را می‌گرفت. اسپرسو ساز آنجلو زیاد قابل اعتماد نبود و مشکلات زیادی داشت. 

اولین اسپرسو ساز امروزی توسط مخترع ایتالیایی دیگری به نام لویجی بتزرا در سال ۱۹۰۱ ساخته شد. او اسپرسوساز آنجلو را بهبود داد و فشار بخار در آن را افزایش داد. ۴ سال بعد این دستگاه توسط فردی به نام پاونی خریداری شد و به تولید انبوه رسید. 

در بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ استفاده از اسپرسوساز طرفدار های زیادی به خصوص در کافه ها پیدا کرد. به مروز زمان با افزایش امکانات و بهبود ویژگی های اسپرسوساز ها این دستگاه به شکل مدرن و امروزی در آمد و همچنان محبوب ترین وسیله تهیه قهوه در جهان است.

دستگاه اسپرسوساز قدیمی
دستگاه اسپرسوساز قدیمی

تاریخچه قهوه ترک

در مورد تاریخچه قهوه ترک اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. به گفته برخی منابع این قهوه اولین بار در قرن ۱۶ میلادی توسط تاجران از یمن به امپراطوری عثمانی برده شده و به شاه عثمانی معرفی شده است.

به گفته همین منابع در ابتدا مصرف قهوه برای مسلمانان ممنوع بود اما با گذشت زمان مراجع دینی مصرف آن را بدون مشکل اعلام کردند و مصرف قهوه میان مسلمانان رواج یافت.

قهوه ترک در اواخر قرن ۱۷ راه خود را به بریتانیا و فرانسه باز کرد. اولین قهوه خانه اروپایی توسط فردی یهودی که تابعیت عثمانی داشت در اروپا افتتاح شد.

در ادامه شیوه های جدیدی برای تهیه قهوه ترک مانند قهوه یونانی و ارمنی ابداع شد. قهوه ترک در مراسم های مختلف از جمله ازدواج در امپراطوری عثمانی نقش مهمی داشت و سرو می‌شد.

 

مقایسه طعم و عطر قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو و قهوه ترک

قهوه فرانسه و اسپرسو عطر و طعم کاملا متفاوتی دارند. علت این تفاوت روش و دمای تهیه قهوه و همچنین میزان آسیاب دانه ها و زمان دم کردن است.

عطر و طعم قهوه فرانسه

در تهیه قهوه فرانسه از فشار بالای آب خبری نیست و همچنین دمای آب در این روش پایین تر است (حدود ۹۳ درجه). همچنین آسیاب قهوه فرانسه درشت است و پودر قهوه زمان بیشتری با آب داغ در تماس است (حدود ۴ دقیقه). 

قهوه فرانسه جا افتاده است و روغن های معطر قهوه در آن حفظ می شوند. عطر و طعم قهوه فرانسه پیچیده تر از اسپرسو است. هر چند به علت استفاده از آب بیشتر  رقیق تر نیز است. همچنین به علت وجود ذرات ریز قهوه در ته فنجان شما کمی تفاله باقی خواهد ماند. 

به طور کلی قهوه فرانسه تلخی و ترشی کمتری نسبت به اسپرسو دارد و ملایم تر است. با این وجود در صورت استفاده از دانه نامناسب یا رعایت نکردن اصول دم کردن ممکن است ترش یا تلخ شود. بسیاری از علاقه مندان به قهوه به علت تلخی و ترشی کمتر قهوه فرانسه و همچنین طعم پیچیده و اصیل آن، این قهوه را به اسپرسو ترجیح می‌دهند. قهوه فرانسه می‌تواند در کنار شیر و شکر نیز میل شود.

عطر و طعم قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو تحت فشار بالای آب تهیه می‌شود. هر چه فشار دستگاه اسپرسو بیشتر باشد کرما و غلظت عصاره نیز بیشتر خواهد شد. همچنین دمای آب در این روش بیشتر از فرانسه است (حدود ۹۶ درجه). پودر قهوه اسپرسو باید ریزتر از قهوه فرانسه باشد و مدت زمان تماس پودر قهوه با آب داغ کمتر از فرانسه است (حدود ۲۵ ثانیه). 

قهوه اسپرسو بسیار غلیظ است و بسته به نوع دانه می‌تواند ترشی و تلخی زیادی داشته باشد. اگر از یک نوع دانه همزمان اسپرسو و فرانسه تهیه کنید، قهوه اسپرسو بسیار تلخ تر و ترش تر خواهد شد. عطر و طعم اسپرسو بسیار شدید تر از فرانسه است اما طعم اسپرسو جزئیات و پیچیدگی کمتری نسبت به قهوه فرانسه دارد. 

مزیت اصلی استفاده از اسپرسو راحتی کار و همچنین امکان تهیه انواع نوشیدنی بر پایه قهوه است. به عنوان مثال کاپوچینو، لاته، موکا و… همگی از اسپرسو تهیه می‌شوند. به طور کلی در بین دوست داران قهوه، اسپرسو طرفداران زیادی دارد و بسیار مورد مصرف است.

فرنچ پرس
فرنچ پرس

عطر و طعم قهوه ترک

به علت شیوه خاص دم آوری قهوه ترک و در تماس بودن قهوه بسیار نرم با آب جوش عطر و طعم این قهوه نسبت به سایر قهوه ها متمایز است.

میزان تلخی قهوه ترک بسته به نوع دان مورد استفاده می‌تواند کم یا زیاد باشد و همچنین این قهوه بر خلاف سایر قهوه ها دارای لرد و تفاله قهوه در ته فنجان است که از آن برای گرفتن فال قهوه استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی های متمایز قهوه ترک فوم و کف غلیظ روی قهوه است. اگر قهوه ترک دارای فوم و کف نباشد ممکن است به علت دم آوری غلط یا استفاده از قهوه کم باشد.

بهترین نوع قهوه برای قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و قهوه ترک

در ادامه راهنمای کلی انتخاب قهوه برای قهوه فرانسه، اسپرسو و تزک آمده است. این توضیحات مناسب اکثر افراد است. با این وجود ممکن است ذائقه شما متفاوت باشد و چیزی کاملا خلاف آنچه گفته می شود را ترجیح دهید. پس در هنگام خرید به توضیحات محصول دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

بهترین نوع قهوه فرانسه

بیشتر دوست داران قهوه فرانسه اعتقاد دارند که بهترین نوع دانه قهوه برای فرانسه دانه های عربیکا هستند. دانه های عربیکا می توانند عطر و طعم متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال قهوه عربیکا برزیل ترشی کم و طعم فندوقی دارد و در نقطه مقابل آن قهوه اتیوپی ترشی زیاد و طعم گل و میوه دارد. 

قهوه های عربیکا تلخی به مراتب کمتری نسبت به روبوستا دارند و یک قهوه فرانسه خوب نباید تلخی زیادی داشته باشد. در نهایت اگر قصد دارید قهوه فرانسه را با شیر میل کنید شاید وجود مقدار کمی قهوه روبوستا (حدود 30 درصد) در ترکیب شما انتخاب بدی نباشد.

بهترین نوع قهوه اسپرسو

موارد مهم در مورد اسپرسو که بیشتر افراد در آن اتفاق نظر دارند. ترشی کم، تلخی متوسط و کرمای بالا است. با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت که قهوه های روبوستا برای اسپرسو مناسب تر هستند. هر چند برای افزودن عطر و طعم به اسپرسو معمولا آن را با مقداری قهوه عربیکا ترکیب می کنند. 

از نظر نویسنده این مقاله بهترین قهوه عربیکا برای ترکیبات اسپرسو قهوه های برزیلی هستند. زیرا قهوه عربیکای برزیل کمترین ترشی را در میان قهوه های عربیکا دارد و حتی می شود به صورت کامل برای اسپرسو استفاده شود. 

بهترین نوع قهوه روبوستا برای اسپرسو نیز می تواند از بین نمونه های با کیفیت اندونزی انتخاب شود. تلخی قهوه اندونزی کم است ولی همچنان کافئین و کرمای زیادی دارد.

انواع دانه و پودر قهوه
انواع دانه و پودر قهوه

بهترین نوع قهوه ترک

معمولا برای تهیه قهوه ترک بیشتر از ترکیبات با قهوه ربوستای زیاد استفاده می‌شود. تلخ ترین و کافئین بالاترین قهوه ترک قهوه ترک کافئین بالای دارک است که به طور کامل از ربوستا با رست دارک تهیه می شود. اما ممکن است طعم این قهوه به علت تلخی زیاد و عطر دودی مورد علاقه همه نباشد.

نوع دیگر قهوه ترک قهوه قهوه های مدیوم است. قهوه ترک روبوستای مدیوم مانند قهوه ترک دارک کافئین بالا است اما به تلخی قهوه دارک نیست. قهوه ترک ملایم و لایت مدیوم قهوه با کافئین کمتر و همچنین ترکیب عربیکا و روبوستا است که جذاب ترین عطر و طعم را در میان قهوه های ترک دارد.

شما می توانید تمامی قهوه های ترک ذکر شده را از فروشگاه آنلاین قهوه زیگ زاگ تهیه نمایید.

مقایسه میزان کافئین قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و قهوه ترک

طبق گفته مراجع مختلف هر فرد بالغ و سالم می تواند در روز حدود 400 میلی گرم کافئین را بدون نگرانی مصرف کند. در اکثر نوشابه های انرژی زا میزان کافئین 80 میلی گرم است. این عدد برای یک لیوان چایی پر رنگ حدود 40 تا 50 میلی گرم است. در ادامه روشی را برای محاسبه حدودی کافئین قهوه فرانسه، اسپرسو و ترک معرفی شده است.

میزان کافئین قهوه فرانسه

میزان کافئین هر فنجان قهوه به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین این عوامل، نوع دان قهوه (عربیکا یا روبوستا)، وزن مورد استفاده برای تهیه قهوه و روش و مدت زمان تهیه قهوه است. 

درصورتی که نوع دان مورد استفاده برای تهیه اسپرسو و فرانسه یکی باشد قهوه فرانسه کافئین بیشتری خواهد داشت و این به دلیل وزن بیشتر قهوه و مدت زمان بیشتر دم کردن در قهوه فرانسه است. 

دان قهوه عربیکا به طور میانگین در هر گرم 12 میلی گرم کافئین دارد. میزان کافئین در هر گرم قهوه روبوستا حدود 22 میلی گرم است.

اگر برای تهیه قهوه فرانسه دو قاشق غذاخوری پودر قهوه عربیکا استفاده شود ( هر قاشق حدود 7.5 گرم) 15 گرم قهوه استفاده شده است. اگر 15 گرم را در 15 میلی گرم کافئین ضرب کنیم به عدد 225 میلی گرم کافئین میرسیم. اگر نصف این مقدار کافئین در لیوان شما آزاد شود حدود 112 میلی گرم کافئین در لیوان شما وجود دارد که عدد نسبتا بالایی است.

میزان کافئین قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو بر خلاف شهرت آن به کافئین بالا، کافئین کمتری نسبت به فرانسه دارد. هر چند اگر شما اسپرسو دبل 100 درصد روبوستا میل کنید ممکن است حتی از قهوه فرانسه عربیکا نیز کافئین بیشتری دریافت کنید. ولی ما جهت مقایسه فرض می کنیم از قهوه عربیکا استفاده می کنید و کافئین یک فنجان اسپرسو سینگل را محاسبه می کنیم.

همانطور که گفتیم به طور متوسط قهوه های عربیکا به ازای هر گرم، 15 میلی گرم کافئین دارند. این عدد برای قهوه های روبوستا به 22 میلی گرم می رسد.
برای تهیه هر فنجان اسپرسو سینگل حدود 7 گرم قهوه نیاز است. اگر کل این قهوه عربیکا باشد با ضرب 15 میلی گرم کافئین در 7 گرم قهوه به عدد 105 میرسیم. 

در صورتی که نصف کافئین قهوه هنگام تهیه اسپرسو استخراج شود هر شات از این اسپرسو حدود 52 میلی گرم کافئین دارد.

برای محاسبه کافئین سایر ترکیب ها به جای 15 میلی گرم می توانید به ترتیب برای قهوه 70 عربیکا 30 روبوستا 17 میلی گرم، برای 50 عربیکا 50 روبوستا 18.5 و برای 30 عربیکا 70 روبوستا 20 میلی گرم کافئین در نظر بگیرید. همچنین برای قهوه اسپرسو دبل مقدار کافئین نهایی به دست آمده را دو برابر کنید.

میزان کافئین قهوه ترک

قهوه ترک به علت تماس مستقیم قهوه با آسیاب ریز با آب جوش بیشترین کافئین را در آب آزاد می کند.

اگر فرض کنیم هر قاشق غذاخوری قهوه ترک 10 گرم است. برای قهوه های ترک روبوستای دارک و مدیوم به ازای هر قاشق غذاخوری 220 میلی گرم و برای قهوه لایت مدیوم 180 میلی گرم کافئین در قهوه مصرفی وجود دارد. با فرض اینکه 70 درصد این کافئین در آب آزاد شود برای قهوه های ترک روبوستا به عدد 150 و برای قهوه ترک ملایم به حدود 120 میلی گرم کافئین می رسیم.

مولکول کافئین

مقایسه هزینه و راحتی تهیه قهوه فرانسه و اسپرسو

هزینه و راحتی تهیه قهوه فرانسه

برای تهیه قهوه فرانسه فقط به یک لیوان فرنچ پرس و قهوه نیاز دارید. لیوان فرنچ پرس وسیله ارزان قیمتی است و برای کار نیاز به برق ندارد. پس هزینه تجهیزات مربوط به قهوه فرانسه پایین است.

برای تهیه قهوه ابتدا نیاز دارید که آب را به جوش آورید. سپس برای دم کردن آن 4 دقیق صبر کنید و بعد از هر بار دم کردن فرنچ پرس را بشویید. در نتیجه تهیه قهوه به این روش نسبتا پر دردسر است.

هزینه تهیه قهوه فرانسه نسبتا پایین و آماده کردن آن مقداری پر دردسر است اما می توانید از قهوه فرانسه خود در هر جا که آب جوش قابل تهیه باشد لذت ببرید.

هزینه و راحتی تهیه قهوه اسپرسو

برای تهیه اسپرسو نیاز به اسپرسوساز دارید و این وسیله برای کار نیاز به برق دارد. قیمت اسپرسوساز بسیار بیشتر از فرنچ پرس است. همچنین تجهیزات دیگری مانند تمپر، ناک باکس و … نیز می توان در کنار دستگاه اسپرسو تهیه کرد که قیمت را باز هم بالا می برد.

برای تهیه اسپرسو ابتدا باید قهوه را در پرتافیلتر ریخته و به وسیله تمپر فشرده کنید. سپس به دستگاه متصل کرده و حدود 25 ثانیه بعد اسپرسو شما آماده است. در پایان نیز الزامی به شستن پرتافیلتر نیست. اما دستگاه شما به سرویس و تمیز کاری دوره ای نیاز دارد. تهیه اسپرسو در صورت کسب مهارت نسبتا کار ساده ای است.

در نتیجه هزینه تهیه اسپرسو نسبتا بالا و آماده کردن آن نسبتا ساده است و بر خلاف فرنچ پرس هر جایی قابل تهیه نیست.

هزینه و راحتی تهیه قهوه ترک

قهوه ترک نیز مانند قهوه فرانسه با تجهیزات ساده و ارزان قیمت قابل تهیه است. برای تهیه قهوه ترک تنها به یک ظرف قهوه جوش(جذوه، دله عربی یا قهوه جوش ارمنی) و یک منبع حرارت مثل اجاق گاز نیاز دارید.

برای تهیه قهوه ترک کافی است میزان مورد نیاز پودر قهوه ترک را در قهوه جوش به همراه آب ریخته و حدود 4 تا 5 دقیقه روی گاز به جوش آورید.

هزینه تهیه قهوه ترک پایین است و آماده کردن آن نیز تقریبا ساده است. فقط کافی است اندکی زمان بگذارید تا بتوانید از قهوه ترک خوشمزه لذت ببرید.

یک فنجان قهوه ترک

سخن پایانی

احتمالا با خواندن این مقاله متوجه شده اید که هیچ جواب دقیقی برای اینکه قهوه چه نوع قهوه ای بهتر است وجود ندارد و همه چیز بسته به ترجیحات و سلیقه شما دارد. در زیر خلاصه ای از مقاله آورده شده است:

  • قهوه فرانسه، اسپرسو و ترک سه روش متفاوت آماده کردن قهوه هستند.
  • قهوه فرانسه تلخی و ترشی کم و طعم پیچیده دارد. در عوض اسپرسو تلخ تر و ترش تر است و طعم قوی دارد و قهوه ترک نیز ترشی کم و کافئین بالا دارد.
  • بیشتر افراد قهوه عربیکا را برای فرانسه و قهوه ترکیبی یا روبوستای خالص را برای اسپرسو  و قهوه ترک ترجیح می دهند.
  • در صورت استفاده از قهوه یکسان، به ترتیب قهوه ترک نسبت به قهوه فرانسه و قهوه فرانسه نسبت به اسپرسو سینگل یا تک شات کافئین بیشتری دارند.
  • هزینه تهیه قهوه فرانسه و ترک پایین است و در مکان های مختلف قابل تهیه است اما تهیه آنها به آسانی اسپرسو نیست.
  • هزینه تهیه قهوه اسپرسو بالا است و نیاز به برق و اسپرسوساز دارد ولی به راحتی و به سرعت قابل آماده کردن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ارسال اول رایگان با کد تخفیف: happyzz

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
0 علاقه مندی ها
0 موارد سبد خرید
حساب کاربری من